Tallin

stegenTill Tallin det begav sig med stilla vindar, trodde vi. Vi kom pris till öppet hav så började det. Till en början revade vi endast focken med när vi hade 10ms så fick även storen ett rev. Mitt på så mojnade det lite så alla rev rök, halvannan timme senare så fick vi sätta tillbaka alla rev. För att göra överfarten än mer rolig så hade vi pinkryss hela vägen. När vi kom fram till Tallinviken så hade vi 10-12ms och 2-3m vågor, inget kul alls. Ridande på en våg kom vi igenom öppningen till Olympiahamnen och kunde snurra en stund utan vågor för att förbereda båten, fortfarande blåste redigt. Vi tog insidan så att vi skulle få vinden snett framifrån, gick upp mot kaj och jag lyckades fästa en boj på styrbords sida. Men, vi börja driva så innan jag vista ordet av så var bojen på babords sida och tampen trassla in sig i jollen. Samtidigt god fart mot kajen och jag hinner inte bromsa upp farten tillräckligt så vår stega fick ta smällen mot kaj. Nu var stegen helt böjd och sned, svårt att klättra ner på. Dagen efter, på morgonen, så gick vi iväg med stegen för att se om det fanns något som kunde rätta ut den igen. Vi träffade några snälla snubbar från yachts-service.ee som grubblade vad som kunde göras. Efter en stund gick de in till sin verkstad och började improvisera, en vagn, en truck och en massa träbitar och 10 minuter senare var vår stege som ny och någon ersättning ville de inte ha (men de fick det i alla fall). Även om hamnen, som så mycket annat, är forna öst så är alla här mycket trevliga. När man är i Talling så måste man förstås fylla på sitt sprit/öl-föråd och som tur är finns det även en liten "border-shop" här, bara att låt en pirra och tjocka allehanda varar 🙂 Vi hade tänkt fortsätt västerut längs Estland med som vindarna ser ut de kommande 10 dagar skippar vi det. Det är mycket grunt nära land och ingen riktigt skärgård så man måste ut på havet. Vi skjuter upp våra destinationer till någon annan gång och då etiker vi söderut från Hangö.