AIS med Raymarine C70

Under vintern installerade jag AIS till min Raymarine C70. Jag valde EasyAIS, ett tysk bolag. Det blev både AIS mottagaren och VHF splittern från samma firma, allt över internet förstås. Jag fick uppgradera SW på C70 för att det skulle funka. Dessutom fick jag lite oväntat problem med GPS information till VHFen. Min VFH kommer från Raymarine (54E) och den vill ha NMEA data för att veta positionen. Allt annat på Raymarine är Sealink, varför ha NMEA på VHF kan man undra. Hur som helst, NMEA utgången på C70 gick alltså till VHFen och jag behövde denna port för att kunna mottaga AIS, vad göra?

Autopiloten har en NMEA utgång, kanske kommer GPS positionen här, en enkel test men ingen data kom 🙁 (borde gå att utforska mer, men hade inte tid). Som tur var hade jag köpt en Sealink-> NMEA interfacebox från Raymarine, jag kopplade in den mellan Sealink och NMEA ingången på VHFen och allt fungerade igen som tänkt (Dessutom finns det en utgång så man kan få GPS pos till en PC vilket ger nya möjligheter). Jag har nu fortsatt att kolla på detta och det visar sig att GPS pos kommer på NMEA utgång nummer 2 🙂 så får VHFen pos via autopiloten och NMEA utgång 2 och allt funkar.

Nu kan jag ta NMEA ingången och koppla till AIS mottagen och allt fungerade 🙂 AIS är verkligen bra, jag ser alla med AIS på plottern, jag har en säkerhetszon runt båten (går att ställa in hur lång den skall var) varvid jag får larm om någon kommer in i denna zon, dessutom om en båt har kollisionskurs med mig, även om den är utanför säkerhetszonen, kommer ett larm. Ibland tycker jag att det larmar lite för mycket, men det är bättre att vara på den säkra sidan, helt klar något man “behöver”.

I bilden längst upp till vänster är min NAVTEX mottager som ligger på matning hela tiden. Jag återkommer hur jag tänker använda den framgent. Just nu kan man via en laptop läsa av alla vädermeedelanden samt navigationsvarningar.